Συνοδική Επιτροπή επί της Εκκλησιαστικής Τέχνης και Μουσικής

 Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές του έτους είναι τα «Εισόδια» της Θεοτόκου. Η Εκκλησία μας την τιμά στις 21 Νοεμβρίου, με ιδιαίτερη λαμπρότητα.

Συνοδική Επιτροπή επί της Εκκλησιαστικής Τέχνης και Μουσικής

ΤΑ ΕΙΣΟΔΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

 «Σήμερον της ευδοκίας Θεού το προοίμιον, και της των ανθρώπων σωτηρίας η προκήρυξις. Εν ναώ του Θεού τρανώς η Παρθένος δείκνυται, και τον Χριστόν τοις πάσι προκαταγγέλλεται. Αυτή και ημείς μεγαλοφώνως βοήσωμεν˙ Χαίρε της οικονομίας του Κτίστου η εκπλήρωσις».

Μία από τις κυριότερες και μεγαλύτερες Θεομητορικές εορτές του έτους είναι τα «Εισόδια» της Θεοτόκου. Η Εκκλησία μας την τιμά στις 21 Νοεμβρίου, με ιδιαίτερη λαμπρότητα. Η σημασία της εορτής αυτής είναι μεγάλη και ιερή. Αποτελεί τήν βάση και την αρχή για όλη την μετέπειτα ζωή της Θεοτόκου.

πως γνωρίζουμε, η Παναγία Θεοτόκος, γεννήθηκε από γονείς γηραιούς, τον Ιωακείμ και την ννα, που είχαν παρακαλέσει με πολύ πόνο τον Θεό να τους δώση να τέκνο και να το αφιερώσουν στο Ναό Του. Πραγματικά, αυτό και έκαναν. Οταν δηλαδή η Μαρία έγινε τριών ετών την έφεραν οι ίδιοι οι γονείς της στο Ναό και την παρέδωσαν στα χέρια του Ζαχαρία του ιερέα. Αυτός την αγκλιασε, την ευλόγησε και είπε: «Εμεγάλυνε ο Κύριος το ονομά σου σε όλες τις γενεές. Με σένα θα ευλογηθούν τα έθνη και ο Κύριος θα λυτρώση τους υιούς του Ισραήλ». Και ανέβασε την τριετή Μαρία στο εσωτερικ του θυσιαστηρίου, που ο Θεός την χαρίτωσε. Και ευφράνθηκε η Παναγία και με αγαλλίαση ψυχής εσκίρτησε και όλοι πνευματικά πανηγύρισαν που έμεινε στο Ναό τον γιο, για να αγιασθεί και να γίνει αργότερα η Μητέρα του ίδιου του Θεού.

ΣΠΟΥΔΗ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Στην εικονογρφηση του γεγοντος των Εισοδων της Θεοτκου, βλέπουμε, στο κέντρο την Παναγία σαν μικρό τριετές κοράσιον, που όμως έχει όλη την ιερότητα της μέλλουσας Μητέρας του Θεού. Ο ιερέας Ζαχαρίας ο μετέπειτα πατέρας του Προδρόμου, έχει ακουμπσει ευλαβικά και στοργικά το χέρι του επνω στην κεφαλ της. Την ευλογεί και την υποδέχεται στα για των αγίων, φορντας ενδύματα λειτουργικά και διακριτικό της ιερωσύνης στην κεφαλή του. Η Παναγία στέκει με ιερή σιγή απέναντί του έχει τα χέρια της σε στάση ευλαβική και συγχρόνως κινητική απέναντί του, που δηλώνει την προθυμία και την χαρά της προσελεύσεώς της στον Ναό του Κυρίου. Αυτό είναι το σχέδιο και το θέλημα του Θεού και η προαιώνια βουλή του για την σωτηρία των ανθρώπων.



Το διο ευλαβικά και με ιερή συγκίνηση εικονίζονται και οι γροντες γονείς της Ιωακείμ και ννα. Την παραδίδουν στα χέρια του Ζαχαρία με μια κίνηση πολύ εκφραστικ, που δηλώνει την προθυμία τους να εκπληρώσουν την υπόσχεσή τους στο Θεό και να του αφιερώσουν το μονάκριβο παιδί τους, που το απέκτησαν μετά απ πολλών χρόνων προσευχή και νηστεία και σε γήρας προχωρημένο. μως η αγάπη στο Θεό επισκιάζει τα σπλάχνα της στοργής της ανθρώπινης φύσης. χουν στραμμένα τα βλέμματά τους στην παιδίσκη τους Μαρία, προσέχοντάς την με πολύ συγκίνηση.

Πίσω τους βλέπουμε πολλές νε
νιδες, να κρατούν λαμπάδες αναμμένες και να προπέμπουν την Παναγία οδηγντας την στο Ιερ, που έμεινε σαν περιστερά ηγιασμένη και
γινε η λαμπάδα του Θεού, η κατοικία Του, ο ναός Του, το θυσιαστήριο και η λατρεία η ζώσα και καθαρά.

«Ο καθαρώτατος Ναός του Σωτήρος, η πολυτίμητος παστάς και Παρθένος, το ιερόν θησαύρισμα της δόξης του Θεού, σήμερον εισάγεται, εν τω οίκω Κυρίου, την χάριν συνεισάγουσα, την εν Πνεύματι Θείω˙ ην ανυμνούσιν Άγγελοι Θεού˙ Αύτη υπάρχει σκηνή επουράνιος».


Η ΚΑΠΝΙΚΑΡΕΑ
(ΝΑΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΟΔΙΩΝ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ)

Η Καπνικαρα, το θαυμσιο αυτ βυζαντιν Ναΐδριο που εναι κτσμα του 11ου αινα, βρσκεται στο μσο της οδο Ερμο στην Αθνα και τιμται επ' ονματι των Εισοδων της Θεοτκου.

Το αρχικ
κτσμα εναι Νας σταυροειδς μετ τρολλου, ο οποος στηρζεται σε τσσεροις κονες με ρωμαϊκ κιονκρανα. Στην βρρεια πλευρ του Ναο μεταγενστερα προσετθη Παρεκκλσιο, τιμμενο επ' ονματι της Αγας Βαρβρας. Στη δυτικ πλευρ του κτσματος υπρχει Νρθηκας, ο οποος χει μεταγενστερη ηλικα απ το Παρεκκλσιο. Απ τα τσσερα ανογματα που υπρχουν δυτικ, τα δο μεσαα δλοβα χωρζονται με κονες. Στη ντια πλευρ του Νρθηκα υπρχει μικρ Πρστοο που στηρζεται σε δο κονες. Πολλ γλυπτ και επιγραφς χουν εντοιχισθε στη δυτικ πλευρ του Νρθηκα και στους τοχους του Παρεκκλησου.

Ο Να
ς της Παναγας της Καπνικαρας εναι χαρακτηριστικ δεγμα κτσματος σταυρικο τπου της εποχς του. Η τοιχοποια του εναι πολ επιμελημνη, με κανονικς στρσεις και χρση φθονου κονιματος. Το Πρστοο που βρσκεται στη ντια πλευρ, παρουσιζει μεγλες αναλογες, σε σχση με τις γνωστς της ομδας των Εκκλησιν της Αργολδος (Μρμπακα, Χνικα, Αγας Μονς), που χρονολογονται απ τον 12ο αινα. Το εσωτερικ του Ναο διακοσμθηκε με τοιχογραφες αυστηρο Βυζαντινο τπου, απ τον Φτιο Κντογλου.

Πηγή: < http://www.ecclesia.gr >